L’escola: què fer davant el TDAH?

A nivell de Centre Educatiu pot anar bé que el docent tingui en compte els següents elements per tal d’integrar l’alumne amb aquest trastorn i fer eficaç la seva tasca.

A. Definició i característiques del TDAH.
El docent hauria de conèixer el significat d’aquest trastorn i els seus tipus, les seves causes, fer una avaluació en l’àmbit acadèmic-familiar-psicològic i quin tractament existeix al respecte.

El rendiment escolar, junt amb l’afecte dels pares i adults significatius, constitueixen els factors més decisius de la conformació de l’autoestima de l’alumne.

S’ha de tenir en compte que el TDAH va acompanyat normalment d’altres trastorns psicològics, que també requereixen atenció. La comunicació entre pares, metges (pediatres, psiquiatra infantil), psicòleg i professors ha de ser fluida i coordinada. És un treball interdisciplinari imprescindible per fer una tasca homogènia. 

B. TDAH i trastorns associats.
Una de les dificultats del TDAH és que va acompanyat d’altres trastorns associats, encara que no sempre. Cal saber que provoca una falla en el procés d’aprenentatge, sobre tot, en la lectura, l’escriptura i les matemàtiques.

Sovint, el mal comportament és conseqüència de la frustració que senten pels missatges negatius que reben diàriament de la família i el professorat. I en els conflictes socials mostren una gran intensitat emocional i focalitzen els esforços en els aspectes difícils del conflicte enlloc de buscar vies adequades en la que en surtin tranquils i justificats.

C. Funcions executives.
La hiperactivitat comporta sovint disfuncions executives que interfereixen en l’àmbit acadèmic (en el seu rendiment) i en l’àmbit social (en el seu comportament).

Al ser un trastorn en les funcions executives es veu afectat per tal de planificar, organitzar, revisar, regularitzar i avaluar el comportament necessari per assolir una fita. Així que li costa mantenir l’atenció, dificultat per controlar els impulsos i els estímuls externs, la dificultat per demorar recompenses, facilitat per la distracció, etc.

D. Com detectar un alumne amb aquesta trastorn?
Quant es comencen a detectar els símptomes, quant es pot fer un diagnosis, l’EAP de l’escola com a eina de diagnosi i enllaç família-escola, etc.

E. Estratègies a portar a terme dins i fora l’escola.

És fonamental que el professorat accepti que els alumnes amb TDAH requereixen una aprenentatge diferent i que han d’estar oberts a canvis.

– Estratègies relacionades amb la família: tutories periòdiques, objectius realistes, valorar conjuntament el nivell de treball de l’alumne, etc.

A més, moltes vegades, serà necessari buscar una ajuda especialitzada fora de l’horari escolar.

– Adaptacions i estratègies relacionades amb l’escola: buscar adaptacions ambientals i metodològiques per dur-les a terme. A més, hauria de tenir una pauta d’actuació per preveure aquestes casos. És fàcil a nivell de Primària, doncs hi ha molt material per ajudar al professorat de Primària, però pel de Secundària és difícil trobar eines.

No es tracta de reduir el nivell d’exigència, sinó de modificar les condicions en què es desenvolupa la classe. Caldrà, per altra part, veure com es modifica el currículum per tal de facilitar l’adaptació.

A la pàgina “Eines per al professorat” podreu trobar moltes guies i manuals que aporten interessants orientacions per estudiar aquestes qüestions i concretar objectius. 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s