Pla Individualitzat: adaptació curricular a l’ESO de la dislèxia

A tercer d’ESO he tingut un alumne amb dificultats clares, una dislèxia. Per tal d’ajudar-lo vam planificar el següent Pla Individualitzat.
Primer, hi vaig posar unes orientacions generals que ajuden força a comprendre les necessitats de l’alumne i fer-se càrrec de la situació. Després, unes orientacions-idees-directrius que poden ajudar per cada assignatura, sobre tot, per les instrumentals. Espero que sigui d’utilitat.

Orientacions generals: 
– En l’avaluació de proves escrites tenir present les dificultats ortogràfiques fruit del trastorn que presenta.
– Aconsellem una avaluació oral posterior en cas de dubte del professor quan l’expressió no permet aclarir la definició de conceptes.
– Donar temps addicional a una prova si li falta temps (si és atribuïble al trastorn).
– Intentar no utilitzar expressions: “esforça’t més”, “fixa-t’hi”… desmotiva.
Flexibilitat en tot allò que va relacionat al seu dèficit: oblidar coses que abans sabia, llegir malament, cometre molts errors ortogràfics…
– Evitar situacions que el deixin en evidència davant dels altres: rapidesa de càlcul, escriure a la pissarra, correcció d’un text…
– Evitar preguntes molt llargues i obertes (on cal organitzar les idees i expressar-les ordenadament); millor preguntes concretes.
– Contemplar la possibilitat de fer exàmens orals.
– Afavorir que pugui preguntar dubtes durant l’examen.
Evitar exàmens de resposta múltiple.

Orientacions concretes per les següents assignatures:

CATALÀ / CASTELLÀ:
– Només comptarà una sola vegada la mateixa falta d’ortografia.
– S’avaluaran només les normes ortogràfiques treballades per a aquell examen o treball en qüestió, deixant sense avaluar la resta.
– Evitar que les faltes d’ortografia als exàmens baixin la nota final,o bé, que siguin motiu de suspens.
– Avaluació oral posterior en cas de dubte.
– No avaluar, com a la resta, les activitats referides a la morfologia i la sintaxi. Inclús, fer proves més senzilles i concretes.

MATEMÀTIQUES:
– Tenir present les seves dificultats ortogràfiques (símbols matemàtics).
– Valorar les intervencions orals de l’alumne a l’aula.
– Valorar el procediment de la resolució del problema i no els resultats de les operacions.
– Assenyalar les paraules claus dels problemes.
– Permetre-li tenir a la vista les fórmules.
– Permetre l’ús de la calculadora, a les classes i als exàmens.

ANGLÈS:
– Assenyalar els objectius mínims per a l’aprenentatge del vocabulari i gramàtica.
– Prioritzar la producció oral.
– No corregir errors en paraules irregulars.
– Augmentar el percentatge del barem en listenning i speaking.

NATURALS/ SOCIALS/ TECNOLOGIA:
– Anticipar el vocabulari específic de la matèria.
– Plantejar preguntes concretes i de resposta curta.
– Evitar proves de resposta múltiple.
– No tenir en compte els errors d’expressió escrita i ortografia a l’hora de corregir l’examen.
– Reduir vocabulari acadèmic.
– Elaborar mapes conceptuals dels temes.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s