El colonialisme: infografies

Hem acabat el tema 4: el colonialisme, l’imperialisme. Us faig cinc cèntims de com vaig plantejar el treball d’aquest tema i com va anar.

Per tal de treballar a l’aula aquesta tema em vaig plantejar la possibilitat que els alumnes poguessin analitzar un país colonitzat pels europeus i que en poguessin veure les conseqüències en l’actualitat. A més, La Vanguardia, durant aquests dies (durant el mes de març) va publicar un reportatge de Xavier Mas titulat El tren fantasma que ens va ajudar a presentar el tema.

1. Primer vam treballar els aspectes bàsics del tema: les causes del colonialisme, els diversos tipus de colònies (colònies d’explotació, protectorats i dominis), els grans imperis colonials de les potències europees i les conseqüències (positives i negatives) de la colonització. De manera cooperativa van preparar els apunts. Els vaig donar uns documents com a base (ppt i alguns documentals breus), com faig en cada tema.

2. Per tal de situar el tema en un context més proper, vaig pensar que actualment la majoria dels països colonitzats (africans) presenten grans problemes, com ho mostra, els conflictes de la primavera àrab. Per parelles havien d’escollir un país i decidir sobre quin aspectes treballarien la temàtica de la infografia que havien de presentar a classe. Van escollir: Líbia, Síria, Nigèria, Filipines, etc., entre altres.

En la cerca i elecció del país va anar bé comentar la necessitat de centrar-se en un aspecte: les causes, l’actualitat política, el sistema de govern actual, la descolonització…

Per fer la infografia els vaig proposar les següents alternatives: PiktochartEasel.ly i Visual.ly. A més, google drive ofereix la possibilitat de treballar online i de forma col·laborativa des del Google drawing, per si algú volia fer des de zero sense formes predeterminades. De totes maneres, la majoria va utilitzar la primera. És senzilla, gratuïta, amb diversos models i moltes possibilitats d’edició i d’impressió.

Us presento alguns treballs dels alumnes: Mali, Angola, Congo belga: 1 i 2, Vietnam.

3. Per tal d’avaluar la infografia vam crear una rúbrica per determinar el grau d’assoliment i obtenció de la feina. Els vam penjara a classe i es van presentar. Els vam coavaluar mitjançant un formulari de Google, on també hi podien escriure propostes de millora i comentaris oberts.

Penso que això va enriquir força l’avaluació i m’ha donat idees per una altra vegada. Els alumnes havien de justificar la feina d’una manera objectiva i que va facilitar comparar resultats. A més, els va agradar que poguessin explicar als altres allò que havien aprés i com ho van fer.

4. Després de tot el procés, van elaborar un vídeo (de dos minuts) on havien d’explicar què havien après i com ho havien fet. Penso que és molt útil, perquè de cara al portfoli, els fa repensar, planificar el guió, tenir un feedback del seu procés d’aprenentatge entre ells i demostrar allò que saben.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s